Where lifestyle meets finance
Tmk0060
Ondernemen | Investeren | Interview

WAAROM JE MOET INVESTEREN IN INSTAGRAM, RELATIES EN JE ONDERNEMING

Wie actief op Instagram is, heeft haar vast voorbij zien komen of volgt haar al. Amber van Leeuwen (28) - beter bekend als The Social Good Girl - helpt ondernemers met hun Instagram-marketing. En dat doet ze vanuit het tropische Bangkok. Toen ze in Nederland was, kreeg ik de kans om haar te spreken. Hoe pakt zij dit allemaal aan? Wat drijft haar? En welke Instagram tips heeft ze voor ons? Amber deelt met liefde alle ins and outs over haar carrière. 

Welcome back, Amber! Kun je ons mee terug nemen naar het begin van The Social Good Girl?

“In 2016 ben ik samen met mijn vriend naar Thailand verhuisd, omdat hij een hele mooie kans kreeg om zijn eigen bedrijf op te zetten. Zo gezegd, zo gedaan. In de eerste maand zat ik alles behalve lekker in mijn vel. In Nederland had ik een goede baan als communitymanager en was ik een zelfstandige vrouw. Dat veranderde in één klap toen we aan de andere kant van de wereld woonden zonder familie en vrienden om ons heen. Ik was in feite afhankelijk van mijn vriend.

Als oplossing ben ik toen gaan freelancen, omdat ik van huis uit een online marketeer ben. Vanaf de eerste dag had ik al klussen dankzij mijn netwerk, maar het freelancen was niets voor mij. Je bent geen onderdeel van een team en je kunt maar een handjevol mensen tegelijk helpen. Zo is het idee achter The Social Good Girl ontstaan. Ik zat zelf veel en graag op Instagram en zag dat nog niemand zich richtte op Instagram-marketing. Ik wilde iets creëren waarmee ik veel ondernemers kan helpen bij hun Instagram-marketing.” 

Instagram-marketing is dus jouw werk. Wat houdt dat precies in?

“Met The Social Good Girl richt ik me op twee doelgroepen. In april 2017 lanceerde ik mijn online programma voor ervaren ondernemers. Zij werken dan een-op-een met mij aan hun Instagram-marketing en zijn bereid om hier €1300,- voor te betalen, om zo klanten te krijgen via dit platform. Daarnaast richt ik me ook op startende ondernemers met mijn magazine Grammie. Dit zijn meiden tussen de 22 en 27 jaar die (nog) geen groot budget hebben, maar die mijn hulp wel heel goed kunnen gebruiken. Met Grammie voorzie ik hen van Instagram-marketing tips en inspiratie.” 

"Meer volgers niet altijd beter. Vergelijk het met een netwerkborrel. Als jij met twee van de tweeduizend mensen een goed gesprek hebt gehad, dan kun je daar twee business deals uit halen. Geef jij snel je visitekaartje aan alle aanwezigen, dan zal niemand goed onthouden wie jij bent en wat je doet.”

Wat maakt jou tot The Social Good Girl?

“Ik haal mijn energie uit mensen en de wereld helpen. Voor The Social Good Girl heb ik bij social enterprises gewerkt, zoals WakaWaka (producten op zonne-energie) en Discovered (een fairtrade platform). Dus ik ben altijd al bezig geweest met mensen helpen en de wereld beter maken. Daarbij vind ik het belangrijk om persoonlijke relaties op te bouwen en te onderhouden met de mensen die ik help. Zo wil ik ook duidelijk maken dat er een écht persoon achter @thesocialgoodgirl zit - ik dus.”

Vind je kwaliteit dan ook belangrijker dan kwantiteit als het gaat om Instagram?

“Ja, zeker. Maandelijks kijk ik kritisch naar wie mijn volgers zijn. Er zijn een hoop irrelevante accounts die jou volgen in de hoop dat jij hen terug volgt, zoals Indiase accounts. Door het Instagram-algoritme krijgt slechts 5% van jouw volgers jouw content te zien. Dus als die 5% alleen maar Indiërs zijn, dan krijgen mijn ideale volgers - Nederlandse ondernemers - mijn content niet te zien. Bovendien zijn meer volgers niet altijd beter. Vergelijk het met een netwerkborrel. Als jij met twee van de tweeduizend mensen een goed gesprek hebt gehad, dan kun je daar twee business deals uit halen. Geef jij snel je visitekaartje aan alle aanwezigen, dan zal niemand goed onthouden wie jij bent en wat je doet.” 

En je werkt vanuit Thailand voor een Nederlandse markt. Hoe gaat dat samen?

“Nadat we eerst in Chiang Mai woonden, zijn we verhuisd naar Bangkok. We wonen nu in een penthouse met binnentuin en zwembad. Daar zijn we heel dankbaar voor. Business wise hebben we het ook serieuzer aangepakt. Samen met mijn collega Catrien werk ik bij mijn vriend op kantoor. En de afstand met Nederland is voor mij geen probleem. In Thailand is het zes uur later dan hier en ik ben geen ochtendmens. Als het bij mij 14:00 uur is, worden jullie wakker en dan werk ik tot 19:00/20:00 uur (in Thailand) door. Feedbacksessies gaan via Skype en als ik in Nederland ben plan ik een-op-een afspraken in met mijn klanten.”

Hoe vond je de overstap van loondienst naar freelancer en uiteindelijk ondernemer?

“Hoewel ik hele leuke banen heb gehad, heb ik altijd al geweten dat in dienst zijn niet mijn ding is. De keuze voor het ondernemerschap was dus geen verrassing. Financieel was het wel een grote stap. Als freelancer had ik veel werk en een goed inkomen, maar dat maakte mij niet gelukkig. Toen ik stopte met freelancen, had ik opeens geen inkomen meer en was ik financieel afhankelijk van mijn vriend. Dat was best lastig. Zeker omdat ik een zelfstandige vrouw wil zijn. Gelukkig kreeg ik de (financiële) support van mijn vriend om te doen wat ik wil en gaat het steeds beter. Hier heb ik van geleerd dat niet alles in het leven om geld draait en dat je hulp mag accepteren.”

socialgoodgr-2.jpg#asset:26504

En wat heb je financieel moeten regelen om vanuit het buitenland te mogen werken?

“Officieel moet je vier maanden per jaar in Nederland zijn om ingeschreven te blijven. Omgerekend ben ik dat wel, dus sta ik ingeschreven bij mij ouders. Ik mag gewoon een Nederlands bedrijf runnen en heb nog steeds overal recht op. Maar ik moet wel Nederlandse belasting moet betalen, onder andere omdat wij een koophuis hebben. Dat vind ik geen probleem. Financieel gezien hoefde ik dus niet van alles om te gooien. Pas als je bent uitgeschreven, verandert er veel in je financiële situatie.”

Hier zijn we stiekem best nieuwsgierig naar… Kun je rondkomen van jouw werk met The Social Good Girl?

“Ja, dat lukt nu gelukkig. Ik betaal mezelf (nog) geen fulltime salaris, uit, omdat ik nog steeds veel moet investeren. En die investeringen wil ik zelf doen in plaats van laten financieren door investeerders. Nu betaal ik mezelf ongeveer €1000,- per maand uit en de rest is voor The Social Good Girl. De ene maand is dat €4000,- en de andere maand €10.000,-.”

En waar investeer je ‘de rest’ in?

“Mensen vragen vaak hoe ik in korte tijd snel gegroeid ben. Dat komt doordat ik durf te investeren. Ik maak veel gebruik van Facebook advertising, dus dat is een groot deel van mijn investering. Verder werk ik onder andere samen met verschillende fotografen, grafisch vormgevers en tekstschrijvers. Sinds ik hierin durf te investeren, hoef ik niet meer met van alles bezig te zijn en merk ik dat het geld sneller terugkomt. Ook realiseer ik me dat mijn tijd meer waard is dan mijn geld. Door te investeren heb ik meer tijd voor relaties en dingen die ik belangrijk vind. Soms moet je ook gewoon bij jouw eigen power blijven en het overige werk overlaten aan iemand anders die daar juist heel erg goed in is.” 

“Je moet jouw account zien als een winkeletalage - het eerste wat mensen van jouw bedrijf zien. Als jouw etalage (jouw feed) een rommeltje is, dan komt niemand naar binnen."

Waarom kun je in 2018 niet meer om the gram heen als ondernemer?

“Momenteel zie je een shift van Facebook naar Instagram. Veel meer ondernemers en bedrijven zijn of worden actief op Instagram. Waarom? Omdat je op Instagram de mogelijkheid hebt om te adverteren zoals op Facebook, maar dan veel visueler. Het platform telt wereldwijd maar liefst 800 miljoen actieve gebruikers. Ken je die reclame van Media Markt: ‘Je bent toch niet gek?’ Dat zeg ik dus ook als je nog niet op Instagram zit met jouw business.”

Hoe kun je Instagram dan inzetten voor je eigen business?

“Je moet jouw account zien als een winkeletalage - het eerste wat mensen van jouw bedrijf zien. Als jouw etalage (jouw feed) een rommeltje is, dan komt niemand naar binnen. Zorg ervoor dat jouw foto’s op orde zijn. Dus geen blurry foto’s, maar goede kwaliteit en belichting. Het is echt van belang om Instagram strategisch in te zetten en werk te maken van jouw online winkeletalage.” 

Er kan een aardig prijskaartje zitten aan een professionele aanpak van je Instagram-account. Heb je ook budget proof tips?

“Je hoeft niet per se van alles in huis te halen om je Instagram-account naar een hoger niveau te tillen. Het verschil tussen goede en slechte foto’s zit vaak in het licht. Let daarom op de belichting door je foto’s bijvoorbeeld bij een raam te maken. Kijk ook om je heen. Hoe bewerken anderen hun foto’s en wat vind je zelf leuk om te zien op Instagram? Probeer daar creatief in te zijn en daarmee te spelen.”

Wat is jouw ambitie voor de toekomst?

“Op dit moment ben ik aan het kijken hoe ik mijn werk schaalbaar kan maken, zodat ik nog meer mensen kan helpen. Uiteindelijk wil ik gewoon dat ie-de-reen Instagram gaat gebruiken. Dat is mijn grootste missie als The Social Good Girl. Aan het eind van 2018 wil ik graag een succesvolle agency opgezet hebben. En bij al mijn ambities vind ik het belangrijk om dichtbij mezelf te blijven. Mensen helpen past bij mij en daar word ik gelukkig van.” 

Tot slot: welke tip wil je aan andere girlbosses meegeven?

“Iedereen wil morgen succesvol zijn. Maar dat gebeurt niet in één dag. Daar moet je hard voor werken en soms moet je daar dingen voor doen die je minder leuk vindt. Daarnaast is het belangrijk om te ontdekken wie jij bent en om daarin te geloven. Mijn tip is dus ook om niet samen te werken met bedrijven waar je niet in gelooft - ook als het je een dikke paycheck oplevert. Dus: werk hard, blijf dichtbij jezelf en gun jezelf de tijd om succesvol te worden.”

Reageer