Where lifestyle meets finance
Saskia Vd Schoot Klein
Schulden | Deurwaarder | Incassobureau

Nathalie in gesprek met een incasso en deurwaarderskantoor

Saskia van de Schoot heeft een bijzonder beroep. Ze werkt namelijk bij incasso en deurwaarderskantoor. En ik moet eerlijk bekennen dat ik daar zelf een bepaald beeld bij had. Bij deurwaarders dacht ik aan mannen met grijze lange jassen die alles bij je komen weghalen. Mensen waar je beter zo ver mogelijk van vandaan wilt blijven. Maar na mijn kennismaking met Saskia denk ik daar toch anders over. Mijn beeld over deurwaarders is veranderd. Nieuwsgierig? Lees hier het interview met Saskia.

Wat doet een deurwaarder precies? 

Deurwaarders worden meestal ingezet door bedrijven om  klanten met betalingsachterstanden hulp te bieden en hen te bewegen om te betalen. De deurwaarder moet uiteindelijk zorgen dat het openstaand bedrag betaald wordt. Lukt dat niet, dan heeft een deurwaarder onder andere de bevoegdheid om  te dagvaarden en beslag te leggen. Daar zit het verschil met een incassobureau. Lees hier meer over het verschil tussen een incassobureau en een deurwaarder.

Was je altijd al van plan om bij een deurwaarderskantoor te gaan werken?

Nee hoor, het is toevallig zo gelopen. Ik heb wel een juridische achtergrond:  Ik heb eerst  Management Economie en Recht gevolgd, en daarna  Nederlands Recht gestudeerd. Uiteindelijk ben ik bij een bank gaan werken en daarna bij een energiebedrijf. Het financiële en juridische kon ik daar combineren. Daar kreeg ik uiteindelijk veel met deurwaarders te maken. Als energiebedrijf zet je ook deurwaarders in bij klanten die niet betalen. Ik dacht toen al: dat moet toch veel klantgerichter kunnen? Uiteindelijk wil je je klanten helpen, en dat mensen de rekening betalen natuurlijk. Door samen met de klant te kijken wat er mogelijk is, kom je vaak een stuk verder.

Wat zijn de meest voorkomende vooroordelen over deurwaarders?

Dit beroep heeft nog steeds een oubollig imago, iets stoffigs en saai. Dat horen we buiten, maar ook van nieuwe collega’s. Dat het mannen in pak zijn die de boel komen leeghalen of je zelfs uit je huis komen zetten. (Yaiks, dat lijkt wel heel veel op het beeld wat ik had). En ook: als die aan deur staat heb je echt een probleem.

Maar dat is echt niet het geval. Deurwaarders zijn mensen zoals jij en ik, mannen en vrouwen. Helpen staat bovenaan op onze agenda, geen dag is hetzelfde! En als er een deurwaarder op de stoep staat is er vaak veel meer mogelijk dan mensen denken.

Stel er klopt een deurwaarder aan je deur. Wat doe je dan?

In ieder geval: open doen! Je achter de bank verstoppen heeft geen zin. Ga vooral het gesprek aan, zoek contact en kijk wat er mogelijk is. Er is vaak veel nog mogelijk. Het doel van een deurwaarder is niet om mensen verder in de problemen te krijgen, maar om je juist verder te helpen. Als je niet reageert lopen schulden alleen maar op.

Hoe kan de deurwaarder je helpen?

Bij Janssen & Janssen zijn we echt mensgericht. We gaan  met mensen in gesprek, zoeken actief contact. Vandaaruit proberen we een goed beeld te vormen over de financiële situatie van die persoon. Denk aan de hele schuldsituatie, de inkomsten en uitgaven maar ook de gezin situatie. Op basis daarvan kijken we wat het beste is dat we kunnen doen. Soms is dat een betaalafspraak maken, maar het kan ook zijn dat we doorverwijzen naar de Gemeente, schuldhulpverlening of andere instanties.

Wat ik zo verfrissend vind aan jullie, is dat jullie uitgangspunt is om mee te denken met degene die schulden heeft.

Klopt. De aanpak verschilt per deurwaarderkantoor. Maar bij Janssen & Janssen streven we juist naar een schuldvrije maatschappij. We werken aan diensten om nieuwe schulden te voorkomen. We geven bijvoorbeeld trainingen op scholen. We spreken en schrijven in begrijpelijke taal, zodat mensen begrijpen dat contact het beste is om te helpen. We geloven ook dat dit de beste aanpak is. We sturen mensen ook wel eens een kaartje als ze in de problemen zitten. Het klinkt misschien gek, maar we hebben dan ook veel tevreden klanten. Mensen die in de schulden zitten of zaten bellen ons dan ook regelmatig op om ons te bedanken. We vragen  altijd: bent u goed geholpen? Klanttevredenheid en klantvriendelijkheid is extreem belangrijk bij ons. 

Mijn advies is: ga het gesprek aan met je schuldeisers.

Dat klinkt goed. Kun je ook zelf je deurwaarder uitkiezen?

Nee, helaas  werkt dat niet zo. Het is het bedrijf (waar men dus een betaalachterstand heeft) die de deurwaarder kiest. De kosten voor de deurwaarder worden wel aan jou doorberekend. De tarieven zijn overal gelijk. Maar tussen de deurwaarders zijn best wel  verschillen merkbaar. De ene heeft een meer maatschappelijke insteek, zoals bij ons. De ander weer wat minder.

Het is wel goed om te weten dat naast de gelijke deurwaarderskosten ook  de  incassokosten wettelijk geregeld zijn. Maar hoe vaker een deurwaarder moet komen, hoe meer ze in rekening brengen. Een goede reden om dus  gelijk open te doen of contact te zoeken.

Jullie zetten ook in op schuldpreventie. Dat brengt mij op de volgende vraag. Stel je hebt schulden, wanneer is het tijd om aan de bel te trekken?

Het is op zich geen probleem om schulden te hebben, het is een probleem als je ze niet meer kan terugbetalen. Mijn advies is: ga het gesprek aan met je schuldeisers. Stel je kan je hypotheek twee maanden niet betalen, neem dan direct contact op met je hypotheekverstrekker. Wacht niet tot het een probleem is, maar ga in gesprek en steek zeker niet je kop in het zand, hoe moeilijk dat soms ook is.

Meer weten? Saskia van de Schoot is ook aangesloten bij het expert team van How 2 Spend It. Via deze link kun je haar een vraag stellen.


Reageer