Where lifestyle meets finance
Maaike Zwaan Hoofdfoto
Ondernemen | Financieel Opvoeden

Maaike: een financieel coach in hart en nieren.

Maaike Zwaan (41) is financieel coach. Thuis begeleidt ze haar eigen kinderen Floor (12) en Ties (10) op het gebied van financiën. Belangrijk hierbij vindt ze het om hen genoeg ruimte te geven, zodat ze hun eigen keuzes kunnen maken. Ook fouten maken is volgens haar onderdeel van het leerproces.  

JE WERKT ALS ZELFSTANDIG FINANCIEEL COACH, WAT IS JOUW ACHTERGROND?

“Na mijn studie Financiële Bedrijfskunde ging ik aan de slag als bedrijfskundige en marketingspecialist in de corporate wereld. Na vijftien jaar besloot ik mij niet alleen te laten leiden door mijn hoofd, maar ook mijn hart te gebruiken. Ik wilde in mijn werk meer contact met mensen en mijn kennis inzetten om anderen te helpen. Binnen mijn bedrijf Financiële Rust Voor Jou komt alles samen: de financiële aspecten vanuit mijn opleiding, maar ook de psychologische kant, zoals waarom iemand bepaalde keuzes maakt en hoe je die kunt beïnvloeden en veranderen. Een ideale combinatie!”

WAT HOUDT JOUW WERK PRECIES IN?

“Als coach richt ik me vooral op de preventie van financiële problemen. Ik doe dat met een pragmatische en oplossingsgerichte aanpak. Tijdens een traject maak ik cliënten bijvoorbeeld bewust om bij grote veranderingen, zoals de geboorte van een kind, een scheiding of werkloosheid, opnieuw naar hun financiële situatie te kijken. Daarnaast schrijf ik blogs voor mijn website en heb ik kortgeleden het E-book Scheiden & je financiën’. 10 stappen naar financiële rust. gelanceerd.

WAT VIND JE ZO LEUK AAN ONDERNEMEN?

“De vrijheid en diversiteit. Als zelfstandig ondernemer moet je verschillende petten kunnen opzetten. Zaken die in mijn vorige baan uitgevoerd werden door een andere afdeling of externe partij moet ik nu zelf oppakken: van het bouwen van mijn website, administreren, plegen van acquisitie tot het opzetten van marketingcampagnes. De grootste kick krijg ik als ik een klant geholpen heb, deze helemaal happy is met mijn advies en hierdoor verder komt.”

“IK ZIE ONDERNEMERSCHAP ALS EEN MINI MBA, THE SCHOOL OF LIFE.”

WAT JE VINDT JE LASTIG AAN ONDERNEMEN?

“Ik mis het sparren met collega’s. Qua persoonlijkheid ben ik niet een typische ondernemer, denk ik. Ik hoef me niet zo nodig af te zetten en gedij prima in een vaste baan. Maar mijn werk kun je gewoon het beste als freelancer uitvoeren. Ik zie ondernemerschap als een leerschool. Zo doe ik allerlei nieuwe vaardigheden op. Het grote nadeel van het alleen werken is dat ik veel ideeën heb die dan op 90 procent blijven hangen. Ik heb besloten om meer focus in mijn werk aan te brengen en mijn doelgroep aan te scherpen, om zo een aantal producten en diensten wel 100% in de markt te zetten.”

HOE HEB JE HET FINANCIEEL AANGEPAKT TOEN JE BEGON ALS ONDERNEMER?

“Als eerste nam ik mijn eigen uitgaven kritisch onder de loep. Als startende ondernemer haal je minder binnen, dus heb ik, in overleg met mijn gezin, wat bezuinigingen ingevoerd. Ik stelde mijzelf de vraag ‘wat maakt mij gelukkig?’ en schrapte veel onnodige uitgaven – zaken die ik eerder nodig had om het harde werken te compenseren. Deze ‘beloning’ mis nu als eigen baas helemaal niet.”

HOE ZORG JIJ VOOR BALANS TUSSEN WERK, HET OUDERSCHAP EN OOK NOG WAT TIJD VOOR ONTSPANNING?

“Ik werkte altijd vier dagen of meer in loondienst en was daarnaast manager van BV Gezin. Ik besloot het anders aan te pakken als ondernemer. Ik ging op zoek naar de dingen die mij energie gaven, zowel op privé als op werkgebied. Drukke maanden wissel ik nu af met rustige perioden waarin ik meer tijd heb voor mijn kinderen. Wat mij hielp was het moeten schrappen. Ik moest veel van mezelf: minimaal drie keer per week sporten, een sociaal leven. Ik sport nu wanneer ik zin heb. En mijn man en ik proberen de agenda’s zo leeg mogelijk te houden, waardoor er meer ruimte is voor spontane afspraken.”

maaike-zwaan-hoofdfoto.jpg#asset:26169

 

Ik wil mijn kinderen vooral meegeven dat er altijd een keuze is. Geef je geld uit of niet, en waaraan? Wil je zelf iets, of alleen omdat tien jongens uit je klas het ook hebben.

HOE WAS JOUW EIGEN FINANCIËLE OPVOEDING?

“De wortels van hoe jij omgaat met geld worden geplant in je jeugd, zo ook bij mij. Bij ons thuis werd erop gehamerd dat het niet goed was om schulden te maken. En ook financiële onafhankelijkheid was een belangrijke pijler. Mijn moeder had allemaal verschillende potjes, waarin ze guldens en rijksdaalders spaarde. Ook hield zij de financiële administratie bij. Ik doe het nu ik volwassen ben op een iets andere manier, maar de financiële opvoeding die ik heb gehad heeft de basis gelegd voor hoe ik nu bewust met geld om ga.” 

WAT WIL JE JOUW KIDS MEEGEVEN OP HET GEBIED VAN FINANCIËN?

  • Er is altijd een keuze. “Ik wil hen vooral meegeven dat er altijd een keuze is. Geef je geld uit of niet, en waaraan? Wil je zelf iets, of alleen omdat tien jongens uit je klas het ook hebben. Daar ga ik graag het gesprek over aan. Geld heeft een functie, het is een betaalmiddel, maar eigenlijk gaat het om het gedrag erachter. We leven in een consumptiemaatschappij waarbij kinderen overstelpt worden met verleidingen, aan de ouders de taak om hen hierin te begeleiden.”


  • Zak- en smijtgeld. “Vanaf groep drie zijn we bij de kinderen gestart met zakgeld, leergeld in mijn ogen. Later zijn we het gaan opsplitsen in een spaardeel en smijtgeld, omdat ik gek werd dat ze vaak thuis niets wilden eten, of weigerde om zelfgemaakte broodjes mee te nemen, maar zodra we bij het zwembad, of de tennisclub waren, geld vroegen voor snoep, ijs of bitterballen. Nu mogen ze dat zelf budgetteren.”


  • Sparen. Ze hebben allebei een vriendje in Singapore wonen en hun wens was om hen te bezoeken. Prima, maar de helft van hun ticket moesten ze zelf bij elkaar sparen, vond ik. Bloedfanatiek waren ze: van heitjes voor karweitje, rommelmarktverkoop, betaalde hockeytrainingen tot het sparen van hun verjaardagsgeld. Ook bekeken we samen of er goedkopere opties waren voor de vliegtickets, bijvoorbeeld door te vertrekken vanaf een andere luchthaven of op een andere dag. Uiteindelijk is het ze gelukt, trots dat ik was! Ik heb het geld, zonder dat ze dat weten, op hun spaarrekening gezet. Het ging me namelijk niet om hun bijdrage, maar om ze mee te geven dat niet alles zomaar kan en dat als je iets graag wilt, je hiervoor je uiterste best moet doen.”


  • Nuance. “Ik ben zelf opgevoed dat lenen slecht is, ik wil mijn kinderen hierin wat nuance meegeven. Zo spaarde mijn zoon maandenlang voor iets, dat ineens tijdelijk in de aanbieding was. Toen mocht hij het resterende bedrag van ons lenen. Hij had het er wel moeilijk mee dat hij daarna een tijdje geen geld had, omdat hij ons moest terugbetalen. Leerzaam! Als ik simpelweg de boodschap ‘lenen is niet goed’ had geroepen, had hij er niets van geleerd.” 



Foto's: Prisca Visser

Reageer