Where lifestyle meets finance
Hoofdbeeld Wehkamp
Verdienmodel | Ondernemen

Dit is het verdienmodel van How 2 Spend It

Wat is het verdienmodel van How 2 Spend It? Als Joëlla en ik een euro kregen voor elke keer dat deze vraag aan ons gesteld werd, dan hadden we niet eens een verdienmodel nodig gehad. :) Het is ook helemaal niet gek dat mensen nieuwsgierig zijn naar het antwoord op deze vraag. Het is ook misschien niet direct duidelijk en dat snappen we heel goed. Daarom geven we in deze blog antwoord op deze vraag. 

Hoe zit het nu eigenlijk?

How 2 Spend It verdient haar geld niet met één dienst of product, maar biedt meerdere diensten en producten aan. En die zijn weer te verdelen in business to business (dus wat wij verkopen aan bedrijven) en business to consumer (wat wij verkopen aan de consument). Laten we beginnen bij business to business.

Opdrachten voor financiële instellingen

How 2 Spend It heeft in de loop der jaren veel ervaring op het gebied van financiële communicatie opgebouwd. Wij weten hoe je op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier over geldzaken kunt schrijven en hoe je de doelgroep vrouwen hiermee kan bereiken. En dat is een stukje kennis waar veel financiële instellingen naar op zoek zijn. En dus wordt How 2 Spend It regelmatig ingehuurd door bijvoorbeeld banken of verzekeraars. Zo schrijven we regelmatig financiële content, bedenken we leuke concepten of geven we advies rondom feminine marketing & finance. 

Workshops en lezingen

How 2 Spend It biedt verschillende workshops aan. Zoals onze workshop Financieel Detoxen of Talking Money with your Honey. Daarnaast maken we financiële workshops op maat. Bedrijven of overheidsinstellingen (zoals gemeentes) huren ons regelmatig in voor het geven van een workshop. Hierdoor crossen we het hele land door. Zo hebben we pas nog een hele leuke workshop in de Gemeente Roermond mogen organiseren. Naast workshops worden we ook regelmatig gevraagd voor lezingen. 

Als social influencer samenwerken met merken

Soms worden wij door bepaalde merken gevraagd om als social influencer een samenwerking aan te gaan. Hoewel wij niet ‘your typical influencer’ zijn (en wij ons zelf ook niet zo zien), is het wel zo dat wij opvallen in de wereld van financiën, aangezien deze nog altijd grotendeels bestaat uit mannen in grijze pakken. Daarbij hebben wij een aardig bereik en een hele leuke, trouwe community. En dus worden we benaderd voor samenwerkingen. En dat is hartstikke leuk. We zijn wel kritisch in deze en treden alleen op als influencer als wij echt achter een merk staan en het bij How 2 Spend It past.

Het bereik van onze website en social media

Het bereik op onze website en onze social media kanalen is de laatste jaren explosief gegroeid. Dat wil ook gelijk zeggen dat we interessant zijn voor gesponsorde content. We doen het niet al te vaak, want we willen geen reclamezuil worden. Maar we houden eigenlijk dezelfde filosofie aan als hierboven omschreven: we zijn kritisch en werken alleen met merken waar we zelf achter staan en die bij ons bedrijf passen.

Business to Consumer

Ons verdienmodel ligt (momenteel) grotendeels bij business to business. Voor de particuliere consument is het merendeel van ons aanbod gratis. Denk aan onze website, onze apps (budgettool-app en samenwoon-app), de financiële detox challenge, de geldtypetest, onze e-learnings en checklists. Er zijn echter wel een aantal dingen die we ‘verkopen’ aan consumenten.

Ons boek: De Financiële Detox

Vorig jaar hebben wij ons allereerste boek De Financiële Detox uitgebracht. Het is uitgebracht door een uitgever. Jaarlijks ontvangen wij zogeheten royalty’s, gebaseerd op de verkoopcijfers van het boek. 

Coming up: Online programma voor startende ondernemers

Achter de schermen zijn we druk in de weer met ons eerste online programma voor startende ondernemers. In dit programma leggen we uit welke financiële aspecten er allemaal komen kijken bij het ondernemerschap. Want daar krijgen we heel veel vragen over. We kunnen er nog niet teveel over verklappen, maar indien je interesse hebt hou dan onze site en socials in de gaten. Wanneer dit programma gelanceerd is, verkopen we dit dus aan de consument. 

Dit is dus ons verdienmodel in een notendop. Voor nu dan, want we hebben ervaren dat een verdienmodel in de loop der jaren ook kan veranderen naarmate je bedrijf groeit. En dat maakt ondernemen ook zo leuk maakt. Never a dull moment!

Wat is jouw verdienmodel en heb je nog tips voor andere ondernemers op dit gebied? Laat het hieronder weten.

Foto: Prisca Visser

Reageer